Har du fått ett brev?
Om du har fått ett brev från oss eller från Kronofogden betyder det att det finns ett företag som har en fordran på dig avseende en obetald faktura eller en obetald skuld. Detta företag har gett oss i uppdrag att driva in denna fordran. Det är mycket viktigt att du kontaktar oss om det är några oklarheter eller om du har några frågor avseende kravet.
Har du fått ett brev?
Vanliga frågor & Svar
Varför har jag fått ett inkassokrav?
Inkassokrav utfärdas när en obetald skuld har övergått till inkasso. Det kan bero på förfallna fakturor, obetalda lån eller andra ekonomiska åtaganden.
Vad händer när jag har fått ett inkassokrav?
När du får ett inkassokrav bör du agera snabbt. Betala skulden eller kontakta Confidens Inkasso för att diskutera en avbetalningsplan.
Hur gör jag om jag vill betala?
Du kan betala direkt via Swish eller via din internetbank. All betalningsinformation hittar du i ditt kravbrev.
Vad är en betalningsanmärkning?
En betalningsanmärkning är en notering i kreditupplysningsregistret som indikerar att du har haft betalningssvårigheter. Det kan påverka din kreditvärdighet. Så länge du betalar ditt inkassokrav i tid riskerar du inte att få en betalningsanmärkning.
Mitt inkassokrav
Har du fått ett brev från oss (digitalt eller fysiskt) så har du också ett ärende hos oss. Om du har några frågor är det bästa sättet att kontakta oss via e-post. Det underlättar om du anger det Akt-ID som är angivet på ditt ärende
Jag betalade fakturan innan jag fick brevet från er
Har din betalning bokförts hos mottagaren samma dag som inkassokravet är skickat (utskriftsdatumet) eller senare är du ändå skyldig att betala inkassokostnaden. Meddela oss att du har betalat direkt till företaget som har en fordran på dig. Så fort vi får bekräftelse från företaget (vår uppdragsgivare) att du betalt kommer vi i förekommande fall att skicka ut ett restkrav till dig på eventuella inkassokostnader och dröjsmålsränta.
Hur vet jag att mitt ärende har avslutats?
Så fort vi har fått din betalning, vilket kan ta 1-3 bankdagar från det du betalade, och beloppet är korrekt och betalt i tid avslutas ärendet så fort vi bokfört det i vårt system. Du får inget meddelande från oss om detta. Om ärendet avslutas av någon annan anledning kommer vi däremot att meddela dig. Betalar du ett för lågt belopp kommer du att få ett restkrav på återstoden av din skuld.
Fråga om möjligheten till en avbetalningsplan
Har du svårt att betala hela skulden på en gång? Då kan du kontakta oss och fråga efter en avbetalningsplan. Många företag går med på att få betalt i omgångar. Vid en avbetalningsplan tillkommer en uppläggningsavgift på 170 kronor och en avgift på 60 kronor per avisering.
Har du fått ett brev från Kronofogden?
När en skuld går vidare till inkasso påbörjas en kedja av händelser. Om skulden betalas direkt inklusive de kostnader som lagts till avslutas ärendet. Betalar du inte, och om du inte hör av dig på något sätt kan kravet skickas till Kronofogden där vi ansöker om ett så kallat betalningsföreläggande. Det innebär också att ytterligare kostnader läggs på i ditt ärende vilket framgår av brevet. Du riskerar även en betalningsanmärkning. Vi försöker alltid nå dig innan vi går vidare till Kronofogden. Har du fått ett brev från Kronofogden utan att ha hört något från oss, betyder det att vi inte har lyckats nå dig. Om Kronofogden fastställer betalningsföreläggande kommer du att få en betalningsanmärkning.
Varför Confidens?
Därför att vi kan hjälpa dig att driva in dina fordringar snabbt, samtidigt som du behåller en god relation till dina kunder.
Vår process
Med en kombination av modern teknik och en process som tar hänsyn till varje ärendes specifika förutsättningar ökar vi sannolikheten för framgång.
Kontakta oss
Confidens Inkasso AB
Kivra: 559442-0498
106 31 Stockholm
E-post: inkasso@confidens.se
Telefonnummer: 010-148 11 10
Telefontider: Helgfria vardagar 09:00-12:00